Утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.
Законодавством України визначено обов’язкове підписання договору про надання житловокомунальних послуг, у тому числі договору про надання послуг утримання будинків, споруд та прибудинкових територій у багатоквартирному будинку (далі - Договір), який укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та балансоутримувачем або уповноваженою ним особою.
Правила підписання Договору врегульовано Законом України „Про житлово-комунальні послуги“ від 09.11.2017 року.
Істотні умови Договору:
1. Перелік послуг
2. Вимоги до якості послуг
3. Права і обов’язки сторін
4. Відповідальність сторін за порушення договору
5. Ціна послуги
6. Порядок оплати послуги
7. Порядок та умови внесення змін до договору, в тому числі за ціною послуги
8. Термін дії договору, порядок і умови продовження його дії і розірвання
З пропозицією про укладання Договору може звернутися будь-яка сторона, надавши письмово другій стороні проєкт відповідного Договору.
Якщо протягом 30 днів після отримання проєкту Договору виконавець комунальної послуги, який одержав проєкт Договору від споживача, не повідомив про свою відмову від укладання договору та не надав своїх заперечень або протоколу розбіжностей до нього і при цьому не припинив надання комунальної послуги цьому споживачу (або в інший спосіб засвідчив свою волю до надання відповідної комунальної послуги споживачу), договір вважається укладеним у редакції, запропонованій споживачем.
Якщо споживач, який отримав проєкт договору від виконавця послуги, не повідомив протягом 30 днів про свою відмову від укладання договору та не надав своїх заперечень або протоколу розбіжностей до нього, а вчинив дії, які засвідчують його волю до отримання відповідної комунальної послуги від цього виконавця (у тому числі здійснив оплату наданих послуг), договір вважається укладеним у редакції, запропонованій виконавцем послуги.
Необґрунтована відмова споживача від укладання договору є підставою для припинення в односторонньому порядку виконавцем надання відповідної послуги такому споживачу. Відмова будь-якої із сторін від укладання запропонованого другою стороною договору не позбавляє її права звернутися з повторною пропозицією про укладання договору.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ.
Обов’язок укласти договір лежить на споживачу. Однак, оскільки обов`язок споживача житлово-комунальних послуг ґрунтується не лише на договорі, але й на законі, то відсутність письмових договірних відносин не є підставою для звільнення від оплати за надання житлово-комунальних послуг.
Споживачі зобов`язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними. Відсутність договору сама по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати спожитих послуг у повному обсязі.
Згідно із статтею 26 Закону у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги споживач зобов’язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01 відсотка суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 відсотків загальної суми боргу.
Нарахування пені починається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку внесення плата за житлово-комунальні послуги пеня не нараховується за умови наявності заборгованості держави за надані населенню пільги та житлові субсидії та/або наявності у споживача заборгованості з оплати праці, підтвердженої належним чином.
ДІЯ ДОГОВОРУ В УМОВАХ КАРАНТИНУ.
Всі підприємства, організації та установи, що надають житлово-комунальні послуги, працюють у штатному режимі.
Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (Covid-19)“ визначається, що на період дії карантину або обмежувальних заходів та протягом 30 днів з дня його скасування забороняється:
- нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги;
- припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг громадянам України у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі;
- примусове виселення із житла та примусове стягнення житла (житлових будинків, частин житлових будинків, квартир, кімнат у квартирах, кімнат, житлових секцій чи блоків у гуртожитках, інших жилих приміщень), що належить на праві приватної власності громадянам України, під час примусового виконання рішень судів щодо стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги;
- примусове виселення громадян за несвоєчасну оплату житлово-комунальних послуг із жилих приміщень у будинках державного, громадського житлового фонду та житлового фонду соціального призначення.
Отримати безоплатну юридичну консультацію з цього та інших питань можна зателефонувавши до Пирятинського бюро правової допомоги за номером телефону (05358) 3-22-54 або на номер гарячої лінії системи Безоплатної правової допомоги 0-800-213-103 (безкоштовно зі стаціонарних і мобільних телефонів).
Пам’ятайте, що карантин — це не перешкода для отримання правової допомоги від держави!