Державний контроль за дотриманням законодавства про працю здійснюється через інспекційні відвідування та невиїзні інспектування інспекторами праці (далі – органи контролю):
Держпраці та її територіальних органів;
виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад.
Для вище зазначених інспектувань потрібні правові підстави, які прописані у пункті 5 Порядку, затвердженого постановою від 26.04.2017 № 295, а саме:
1) за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю;
2) за зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин;
3) за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1, 2, 4-7;
4) за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю;
5) за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю;
6) за інформацією:
Державної статистики України та її територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати;
ДФС та її територіальних органів про:
невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
факти порушення законодавства про працю, виявлені у ході здійснення контрольних повноважень;
факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом;
роботодавців, що мають заборгованість із сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника;
Пенсійного фонду України та його територіальних органів про:
роботодавців, які нараховують заробітну плату менше мінімальної;
роботодавців, у яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу;
роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків;
працівників, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року;
роботодавців, у яких стосовно працівників відсутні нарахування заробітної плати у звітному місяці (відпустка без збереження заробітної плати без дотримання вимог Кодексу Законів про працю України та Закону України „Про відпустки“);
роботодавців, у яких протягом року не проводилась індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації;
роботодавців, у яких 30 і більше відсотків працівників працюють на умовах цивільно-правових договорів;
роботодавців з чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників;
7) за інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених у ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю.
Згідно п.п. 2 пункту 11 Порядку, затвердженого постановою Кабітету Міністрів України від 26.04.2017 р. № 295 „Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні“ інспектор праці за наявності службового посвідчення має право ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, введення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги роботодавців.
Зокрема рекомендовано суб’єктам господарювання при перевірці мати наступні документи:
колективний договір (за наявності);
штатний розпис та зміни до нього;
трудові книжки працівників;
книгу обліку руху трудових книжок;
правила внутрішнього трудового розпорядку;
книги обліку наказів, кадрові накази (прийняття, звільнення, відпустки);
особові картки працівників;
табелі обліку робочого часу;
графік відпусток;
попередження працівників про початок відпустки;
трудові договори, зміни і доповнення до них;
повідомлення ДФС про прийняття працівника на роботу з квитанціями;
документи, що підтверджують нарахування й виплату заробітної плати, авансу, індексації, відпускних та інших нарахувань працівникам;
інші документи, пов’язані з предметом інспекційного відвідування.
Для підвищення правової обізнаності, роботодавці можуть звертатися за детальною інформацією до головного спеціаліста – інспектора праці управління економіки виконавчого комітету Пирятинської міської ради Йощенко Юлії Миколаївни, за адресою: м.Пирятин, вул. Соборна, 21, зателефонувавши за номером (05358) 3-10-84, 2-05-81.